Duurzame samenwerkingen in de voedselketen vervullen de relationele én kwalitatieve ambities van Stefaan Deraeve en Katrien Steeman. Sinds 1992 ontwikkelt en produceert het koppel vegetarische en biologische producten met lokale grondstoffen. In alles wat ze doen, streven ze naar eigen zeggen naar evenwicht. Voor ons jaarverslag 2020 spraken we met Stefaan over de ontwikkeling van duurzame ketens. “In ons bedrijf La vie est belle stellen we de dialoog met landbouwers en retailers voorop om samen een faire prijs te bekomen en te verantwoorden aan de consument", aldus Stefaan.

Als we een duurzame toekomst willen, dan moeten we nu uit ons kot komen

La vie est belle produceert 100% vegetarische en biologische voeding met ecologisch geteelde grondstoffen. De West-Vlaamse ondernemers Stefaan Deraeve en Katrien Steeman richtten hun burgerbedrijf op in 1992 in Brugge, toen veggie en bio nog absolute nichemarkten waren. Dertig jaar later zijn duurzaamheid, ecologie, biolandbouw, plantaardig en vegetarisch gevestigde waarden. “Dat we in 1992 innovatief waren, was zeker niet onze bedoeling”, steekt Stefaan van wal. “We startten ons bedrijfje op in onze eigen keuken vanuit persoonlijke ervaringen.”

Met gezond boerenverstand en een portie West-Vlaams ondernemerschap groeide dat ‘bedrijfje’ uit tot een kmo met vijfentwintig medewerkers. De duidelijke visie van weleer klinkt nog altijd even sterk: “Duurzaamheid zit verweven in alle beslissingen. Zo kiezen we voor lokaal geteelde grondstoffen, hebben we een plantaardig aanbod voor elke maaltijd van de dag én streven we naar langlopende en sterke relaties met partners”, gaat Stefaan verder.
 
Pionieren met lokaal geteelde biologische soja
 
Zo'n duurzaam partnerschap heeft La vie est belle met Simon Colembie uit Kruisem en Colruyt. In 2018 vonden de verwerker, de akkerbouwer en de winkelketen elkaar in een samenwerking rond soja. “Colruyt wou pionieren met lokaal geteelde biologische soja. Er was geen afgewerkt product op de markt, omdat er geen Belgische soja was”, licht Stefaan toe. “Bioboer Simon, die we kenden uit een eerder project, was bereid soja te telen waarmee wij creatief aan de slag konden gaan.” Inagro en ILVO stonden hen bij met teelttechnisch advies.
 
(Lees verder onder de foto.)
LaVieEstBelle_WAL0546_lowres.jpg
Het rechtstreekse contact met de landbouwer maakt feedback over de kwaliteit van de landbouwproducten mogelijk, en dat is een voorwaarde voor La vie est belle om smaakvolle voedingsproducten op de markt te brengen. “De coronacrisis heeft bewezen dat consumenten beleving blijven vinden in voeding”, verduidelijkt Stefaan. “Als je gezonde voeding wil maken, heb je gezonde grondstoffen uit een gezonde grond nodig. Als verwerker hecht ik dan ook veel belang aan de herkomst van mijn ingrediënten.”
 
Dialoog noodzakelijk voor duurzame toekomst
 
De sojaburgers en -spreads die sinds vorig jaar te koop zijn bij Bio-Planet getuigen van een geslaagde samenwerking tussen de akkerbouwer, de verwerker en de retailer. Maar voor Stefaan is het evenwicht tussen schakels in de keten minstens even belangrijk in het partnerschap. “In de voedselketen komt vooral de boer onder druk te staan door de volatiele prijzen. Een sterk ketenverhaal is veel meer dan grondstoffen aankopen tegen een goed onderhandelde prijs.”
 
La vie est belle stelt de dialoog in de volledige keten dan ook voorop om een faire prijs te bekomen en te verantwoorden aan de consument. “Meer nog, als we een duurzame toekomst willen, dan moeten we nu uit ons kot komen en naar elkaar luisteren. Dé oplossing bedenken we samen, met respect voor ieders positie in de keten. Enkel zo blijft alles voortbestaan”, besluit Stefaan.
 
 
 
 
Promo_Banner_FB_jaarverslag_2020.jpg

 

Foto's: Marc Wallican