Op 21 september lanceerde Inagro samen met VIVES, EROV en POM West-Vlaanderen de digitale B2B-Smaakmarkt binnen het project REFRAME. Omwille van de coronacrisis kon de tweede editie van de smaakmarkt niet fysiek doorgaan. Via de digitale smaakmarkt kunnen de deelnemende hoeve- en streekproducenten alsnog contacten leggen met geschikte afnemers binnen de horeca of de retail.

B2B-Smaakmarkt gaat digitaal

Digitale smaakmarkt door middel van bedrijfsfilmpjes

De B2B-Smaakmarkt werd in 2019 voor de eerste keer georganiseerd binnen het Interreg North Sea Region project ‘REFRAME’. Het doel van het project is om op zoek te gaan naar manieren om de voedselketen korter te maken. Hierbij wordt eveneens gezocht naar nieuwe businesskansen voor korteketenproducenten. Aandacht voor B2B of ‘business-to-businessverkoop’, waarbij onder andere het gamma van supermarkten verrijkt wordt met lokale producten, is één van mogelijkheden om dit doel te bereiken.
Het succes van de eerste editie vroeg om een vervolg in 2020. Omwille van de coronacrisis kon dit jaar echter geen fysieke smaakmarkt plaatsvinden. Als alternatief werd gekozen om van 100 bedrijven in Oost- en West-Vlaanderen een promotiefilmpje van 30 seconden te maken. In deze filmpjes, verzorgd door productiehuis Het Bataljon, krijgen de producenten de kans om hun bedrijf en producten voor te stellen.
 

Afbeelding1.png

De basis voor vruchtbare relaties met B2B-partners

De Smaakmarkt richt zich specifiek op samenwerkingen binnen de horeca en de retail. Bezoekers uit deze sectoren kunnen alle filmpjes makkelijk terugvinden via de website www.smaakmarkt.eu.
Daar krijgt men een overzicht van alle deelnemende producenten, onderverdeeld in verschillende productcategorieën. Iemand die op zoek is naar bijvoorbeeld een geschikte leverancier voor hoevezuivel kan zo op een eenvoudige manier een selectie maken via de categorie ‘zuivel’.

De bedoeling is dat bezoekers de filmpjes van de producenten bekijken en bij interesse contact met hen opnemen. Korterketenproducenten kunnen zo ook proactief zelf inzetten in hun prospectie naar nieuwe afnemers. Daarna kan een afspraak worden vastgelegd voor een bedrijfsbezoek of kunnen de producenten staaltjes van hun producten aan de geïnteresseerden bezorgen.
Op die manier kan de basis gelegd worden voor een vruchtbare samenwerking.

Ben je zelf benieuwd naar het aanbod van de deelnemende producenten? Surf dan snel naar www.smaakmarkt.eu. In het compilatiefilmpje krijg je in enkele seconden een indruk van de digitale smaakmarkt.

Deze actie vindt plaats met financiële steun van het Interreg North Sea Region project REFRAME.

B2B_smaakmarkt_Banner.jpg

Gekoppelde thema's & sectoren: Landbouwverbreding