#Ikkooplokaal • Verschillende media berichtten het al: door de coronacrisis tonen meer mensen interesse in de korte keten. De consument hechtte al meer belang aan beleving en authenticiteit, zeker bij de keuze en de aankoop van voeding. Maar vandaag kiest hij des te meer voor veilig vers voedsel, zonder wachtrijen in de supermarkt of verre verplaatsingen. Zo wint de rechtstreekse verkoop van producent naar consument steeds meer aan belang. Omdat er nog ruimte is om nieuwe trends te integreren in de hoevewinkel brachten Vives en Inagro de behoeften en wensen van de consument in niet-stedelijke omgevingen in kaart. De resultaten zijn gebundeld in een publicatie, die hoevewinkels ongetwijfeld zal inspireren.

Inspiratiegids over beleving en aankoopgedrag inspireert hoevewinkels

Door de maatregelen tegen het coronavirus blijkt de consument meer zijn weg te vinden naar de korte keten. Vandaag kiest hij des te meer voor veilig vers voedsel, zonder wachtrijen in de supermarkt of verre verplaatsingen. De campagne "Ik koop lokaal" stimuleert consumenten bovendien om te kiezen voor producten van lokale (voedsel)producenten. Zo wint de rechtstreekse verkoop steeds meer aan belang.

Trendwatchers stelden eerder al dat verkopers duurzaamheid moeten vertalen naar diepere behoeften van mensen, zoals de behoefte aan rust, verbinding en authenticiteit. Hun expertise wijst ook uit dat consumenten meer kiezen voor verse producten uit een transparant en circulair productieproces. Naast lekker en betaalbaar moet voeding ook een waarde hebben. Plantaardige producten winnen aan belang en bij de aankoop van dierlijke producten is er meer aandacht voor duurzame productie.

 
Sterker inspelen op klantenbeleving
 
Producenten spelen daar al op in door hun producten aan te bieden via de korte keten. Korte keten zit in de lift, maar er is nog ruimte om nieuwe trends en de behoeftes van de consument te integreren in de hoevewinkel. Bestaand onderzoek naar klantenbeleving focust op stedelijke regio’s. De conclusies zijn niet zomaar aannemelijk voor landelijke regio’s.
 
Daarom brachten Vives en Inagro de behoeften en wensen van de consument in niet-stedelijke omgevingen in kaart. We voerden een literatuuronderzoek uit én stuurden mystery shoppers op pad om de klantenbeleving te ervaren bij een twintigtal West-Vlaamse korteketenhoeves. De mystery shoppers voerden samen meer dan honderd bezoeken uit.
 
Op basis van die inzichten begeleidden Vives en Inagro enkele hoevewinkels om hun bedrijfsstrategie aan te passen. Als producenten weten voor wie ze producten maken en wat consumenten drijft en interesseert, dan kunnen ze hun bedrijfsstrategie daarop toespitsen. Een goede klantenervaring tot stand brengen wordt zo meteen een pak gemakkelijker.
 
 
Ook andere hoevewinkels aan de slag met publicatie
 
Via een publicatie willen Vives en Inagro ook andere korteketenproducenten leren welke stappen ze nog kunnen zetten om hun organisatie verder te professionaliseren en kansen te benutten om hun afzet op het platteland te vergroten. Daarvoor verzamelden we de aanbevelingen van de mystery shoppers volgens de stappen in de customer journey. Die bestaat uit de verschillende stappen die klanten nemen voor én na een aankoop.
 
Een overzicht van alle interacties die klanten met een bedrijf hebben, helpt de producenten beter te begrijpen hoe consumenten precies denken. Zo kunnen ze nieuwe kansen identificeren om hun klantrelaties en verkoopcijfers te verbeteren. In de publicatie vinden hoeveproducenten aanbevelingen op maat van de klant én het assortiment voor elk van de vijf stappen in de customer journey.
 
 
 
 
LogoBanner_Inspiratiegids_hoevewinkels_042020.png


 
Foto boven: Teja De Prins Fotografie
Gekoppelde thema's & sectoren: Landbouwverbreding | -- Algemeen --