Het coronavirus houdt ons in zijn greep, met drastische maatregelen en een hoge economische impact als gevolg, ook voor landbouwverbreding. Dagarrangementen, horeca en toerisme zijn verboden, net nu het toeristische hoogseizoen eraan komt. Korte keten daarentegen zit in de lift. Wat kan en wat niet? Welke voorzorgs- en compensatiemaatregelen moet je kennen? Biedt deze crisis ook kansen? Waar vind je meer info?

Landbouwverbreding en corona: uitdagingen en kansen

Dat de corona-impact op landbouwverbreding intens is, staat buiten kijf. De manier waarop die impact zicht laat voelen, verschilt van activiteit tot activiteit. Alles heeft te maken met de afweging of een activiteit als essentieel gezien wordt of niet.

 

Korteketenverkoop kan en zit zelfs in de lift

De verkoop van voeding is een essentiële activiteit en blijft dus toegelaten. Dat is het geval voor de verkoop van voeding en dus ook voor korteketenverkoop via hoevewinkels, automaten, op bestelling… In tijden van crisis zoeken consumenten blijkbaar massaal lokale producten op. Veel hoevewinkels kunnen de vraag naar hun producten met moeite bijhouden en verwelkomen zo ook nieuwe klanten. Een dalende verkoop heeft eerder te maken met een gesloten landsgrens of het wegblijven van tweedeverblijvers aan de kust. Korteketenverkoop aan horeca, b2b, traiteuropdachten… is ook volledig weggevallen.

TIPS

  • Besteed voldoende aandacht aan hygiënemaatregelen. Heel concreet betekent dat ontsmettende handgel aanbieden, zelf je handen ontsmetten na iedere klant, cash betalen vermijden, voldoende afstand tussen mensen garanderen, online bestellingen met vlotte afhaal- of thuislevermogelijkheden voorzien.
  • Merk je een aanzienlijk omzetverlies? Overweeg de compensatie- of hinderpremie (zie lager).

 

Alle dagarrangementen en toerisme verboden

We blijven ‘in ons kot’, waardoor de gezellige drukte van boerderijbezoekers er dit voorjaar niet is. Geen klas- en groepsbezoeken dus, maar ook lege hoeveterrassen en annulaties van verjaardagsfeestjes en hoevepicknicks. Een ruwe schatting van dit alles – exclusief hoevetoerisme - levert een economisch verlies op van ruim 750.000 euro voor West-Vlaanderen in april en mei alleen al. Nu hebben we nog geen zicht op een datum waarop deze activiteiten terug toegelaten worden. Misschien moeten we rekening houden met een scenario waarin boerderijbezoeken tot aan de zomervakantie opgeschort worden. Eens ze terug toegelaten worden, zitten er wel wat kansen in. Meer mensen zullen deze vakantie in eigen land blijven en zoeken naar beleving dichtbij.

 

Is er compensatie voor mijn geleden verlies?

De regering voorziet diverse steunmaatregelen die ook jou kunnen aanspreken. VLAIO.be bundelt alle recente info. De belangrijkste premies zijn de hinder- en de compensatiepremie.

De hinderpremie

  • geldt wanneer je verplicht bedrijfsactiviteiten moet stopzetten (bv. markten, boerderijbezoeken).
  • is eenmalig 4000 euro, aanvullend met 160 euro/dag na de 21ste dag.

De compensatiepremie

  • • van 3000 euro
  • komt tegemoet aan geleden omzetverlies (> 60% in maart-april 2020) bij niet-verplichte sluiting. Denk aan weggevallen korteketenverkoop aan horeca.

Voor de concrete aanpak daarvan raden we je aan je tot je boekhouder te richten.

TIPS

  • Meten is weten. Hou geleden verlies zorgvuldig bij (data en omzet door annulatie). Registratie in goede tijden komt nu van pas als referentie voor je verlies. Belangenorganisaties verzamelen die informatie en nemen dat mee in overleg met overheden.
  • Leg je verbredingsactiviteiten ook vast in de KBO via de relevante NACEBEL-codes. Dat omvat een eenmalige kost, maar maakt je premie door corona aanvragen gemakkelijker, net als door hinder bij wegenwerken. Geen nood als dit nu nog niet in orde is, in de VLAIO-applicatie voor corona is ruimte voorzien voor een websitelink of voor een omschrijving van je activiteiten.

 

Samen kansen opzoeken

Crisissen dwingen ons om creatief en innovatief te zijn. Misschien herken je jezelf hierin of heb je nog een laatste duwtje nodig? Grijp nu je kans en verander voor de toekomst.

TIPS

  • Zie je nieuwe klanten in je winkel? Probeer hen als klant te behouden door hun e-mailadressen te verzamelen.
  • Investeer nu in je merk via online aanwezigheid en het gratis ontzorgen van je klanten via bv. gratis thuislevering. Op korte termijn levert het misschien niet veel op, maar die geste zullen je klanten niet vergeten.
  • Nu starten met online bestellingen kan je naar een nieuw publiek leiden, waardoor je afzet op termijn groeit.
  • Een legere voorjaarsagenda? Investeer die tijd om te bedenken hoe je deze zomer toeristen in eigen land kan aantrekken voor je belevingsvol en smakelijk aanbod. Zit er samenwerking in met andere lokale toeristische aanbieders?  
  • Mis je de vele bezoekers op je erf? Hou virtueel contact door hen bijvoorbeeld wekelijks te laten meekijken naar je bezigheden. Het levert geen centen op, maar wel fans.

Er komt ook overkoepelende actie ter versterking van land- en tuinbouwers en ondernemers. De jaarlijkse Week van de Korte Keten wordt een ‘Zomer van de Korte Keten’ met de nadruk op verhalen. Dat is een mooie kans om je aanbod eraan op te hangen. De Provincie West-Vlaanderen lanceert eerstdaags een actie rond ‘Ik koop lokaal’.

 

Op de hoogte blijven, websites?

Gekoppelde thema's & sectoren: Landbouwverbreding | -- Algemeen --