Schoon Boeren lokte afgelopen zomer meer dan 850 bezoekers naar zes duurzame land- en tuinbouwbedrijven in de gemeenten Brugge, Damme en Knokke-Heist. Voor de zesde keer investeerden Inagro en de Provincie West-Vlaanderen in de regionale publiekscampagne met de klinkende naam Schoon Boeren. We hechten er veel belang aan om de duurzaamheidsinspanningen van de land- en tuinbouwer om de hoek onder de aandacht te brengen.

Schoon Boeren lokt meer dan 850 curieuzeneuzen naar duurzame bedrijven

Schoon Boeren is een publiekscampagne over duurzame landbouw, met concrete en realistische verhalen van land- en tuinbouwers om de hoek. Elk op hun manier en in hun eigen specifieke bedrijfssituatie gaan ze de vele economische, sociale en milieukundige uitdagingen aan. Dit jaar was de campagne te gast in de gemeenten Brugge, Damme en Knokke-Heist. Uit de regio werden zes land- en tuinbouwers gekozen op basis van enkele duurzaamheidscriteria, zoals dierenwelzijn, schone energie, biodiversiteit en slimme bemesting. (De volledige lijst van duurzaamheidsinspanningen kan je vinden op www.schoonboeren.be).

In Brugge namen Patrick en Ann van Hoeve Spizele en Bart en Petra van potplantenkwekerij Gera-Fleur deel aan de campagne. Uit Damme werkten Thierry en Sandy van 't Meerschhof en de familie Depestel van Aardbeien Depestel mee aan de campagne. Tot slot tekenden ook Landbouwbedrijf Dhondt en Hoeveslagerij Burggraeve uit Knokke-Heist present.


Alle wegen leidden naar Schoon Boeren

Het voorbije jaar leidden alle wegen naar de campagne Schoon Boeren. Zo verdeelden de betrokken gemeenten in april ruim 113 000 informatieve boekjes waarin de bedrijven werden voorgesteld. Via filmpjes op PlattelandsTV en de website Schoon Boeren kon iedereen uitgebreid kennismaken met de land- en tuinbouwers.

Bij elke Schone Boer werkten we een originele activiteit uit. Van mei tot augustus openden de bedrijven op vastgelegde tijdstippen hun deuren om gezinnen en scholen te laten kennismaken met hun duurzame inspanningen. Meer dan 850 curieuzeneuzen kwam een kijkje nemen achter de schermen.

De drie gemeenten die meewerkten aan de campagne hadden zowel bij de voorbereiding als tijdens de campagne een sleutelrol. Zij zorgden namelijk voor de lokale betrokkenheid en brachten het verhaal mee tot leven bij hun inwoners. Maar ook praktisch en organisatorisch waren ze een onmisbare partner.

Tot slot tekenden zes klassen (10-12-jarigen) uit de gemeenten in om via het speciale Schoon Boeren-arrangement op boerderijbezoek te gaan. Ze ontdekten de bedrijvigheid van de hoeve en analyseerden de impact van duurzame inspanningen van de boer en zichzelf als consument.

Fotobanner_SchoonBoeren_2019.jpg

Schoon Boeren in 2020

De huidige campagne loopt stilaan op z’n einde. We kunnen al verklappen dat we volgend jaar een nieuwe wind laten waaien door de campagne. Ben jij al curieus? Volg dan zeker onze Facebookpagina en blijf op de hoogte van alle nieuwigheden!

>> Bekijk de foto’s van de activiteiten op de Facebookpagina van Schoon Boeren.

Logobanner_SchoonBoeren_2019_liggend.jpg

Gekoppelde thema's & sectoren: -- Algemeen --